fredag 25. oktober 2013

Avslører P2P en kommersiell dobbeltmoral?


For tiden studerer jeg både på Hihm Campus Rena, Norges Musikkhøyskole og ved Universitetet i Trondheim. Ved sistnevnte følger jeg kurset om Teknologiendring og samfunnsutvikling med Arne Krokan.

I tema 2 på dette kurset blir vi utfordret til å drøfte fordeler og ulemper med fildeling i nettverk som benytter P2P-teknologi. Jeg tror P2P er en del av internettets DNA. Dessverre får fildeling negativt fokus pga av åndsverksloven og deling av det brukere liker - film, bøker, musikk og software. Jeg skal derfor dele noen nyanseringer rundt denne problemstillingen:
Det totale konsumet av underholning på nett er stort. Det er mange som liker underholdning og det blir derfor mye datatrafikk tilknyttet streaming og lasting av film, bøker, musikk osv. Jeg vil likevel påpeke at noen av medialeverandørerene er mer utsatt for bruk og misbruk enn andre.


Tidsforbruk
En sang med f.eks. Katy Perry spilles mange ganger av en og samme forbruker. Årsaken er rett og slett at mediakonsumet av  musikk tilsier mange gangers avspilling.
Når det gjelder mediakonsumet av ebøker endrer bilder seg. Man konsumerer som oftest bare boken EN gang. Filen er liten og nedlastingen går raskt. Konsumet skjer offline og det tar lang tid å lese hele boken.
En film som streames tar ca 2 timer og datatrafikken er større enn både bok og musikk. Det samme blir tilfelle ved nedlasting av en spillefilm. Man konsumerer som oftes filmen en gang - enkelte ganger noe mer.
Ulikhet ved premierer/lansering
Førstegangskonsum av en ny sang er mangfoldig. Det skjer paralellt på både TV, radio, web, YouTube, ITunes, Spotify, Wimp osv. Du får som oftest tilgang på produktet (sangen) både gratis og gjennom betaltjenester som iTunes.
Førstegangskonsum av en ny film er derimot svært avgrenset. Det skjer i kinosaler i regulerte områder av verden. Områdene utvider seg kontrollert. Det tar gjerne flere måneder før filmen kan kjøpes på mekaniske formater som DVD eller Blueray. Disse har også regionssperrer. Det tar enda lenger tid før filmene blir tilgjengelig på streamingtjenester og eller vises på TV.
Dette betyr at en musikkentusiast får tilgang på den nye musikken umiddelbart og i et magfold avv kanaler og priser.
Film entusiasten blir svært kontrollert, avgrenset og du får svært begrenset lovlig tilgang på den nye filmen.
Vurderingsrammer for farlighet
Dette er viktig informasjon å ha med seg når vi ser på delingskulturer gjennom P2P-tjenester.
En filmentusiast blir derfor "dyttet" i retning av å benytte tilgjengelige løsninger som bryter åndsverkslovven, men tilfredstiller deres ønske om å se det nye produktet.
Teknolgien skaper flere delere/lovbrytere
Når man tidligere lastet ned var man aktiv oppsøker av en server og lastet en kopi ned til egen maskin. Når du i dag laster ned en fil blir du - på grunn av teknologiens egenart - automatisk gjort til deler. Dermed øker tallene på de som "deler". Ved å kriminaliserer delere og nedlastere gjør P2P-teknolgien bransjen til større tapere enn tidligere - fordi tallene viser to sider av det faktiske forbrukstallet.
Noen organisasjoner lærerI platebransjen har man tilpasset seg konsumentene med gode betalingsalternativer.
I noen deler av softwarebransjen ser vi at forenklet funksjonalitet og rett prispolitikk skaper salg. Dlere og flere konsumenter velger derfor å kjøpe software til sine nettbrett. Funksjonalitet og tilgjenglighet passer med forbrukernes behov og pengebok. Denne løsningen gir mening.
…andre lærer ikkeDe andre delene av underholdningsbransjen - film og bøker - har ikke gode nok løsninger på premieretilgangen og iunformasjon om tilgjengeligheten. Selv om MPAA har mange muligheter blir ikke dette tilgjengelig for oss på en tilfredstillende måte.  Da velger man å laste ned - og dele sine ulovligheter...
...men hvem ville ikke sett en verdenspremiere hjemme i egen stue for  $9.99?
Noen lærer enda merSå lenge bransjene kriminaliserer sine fans får man ikke den ønskede dialogen mellom rettighetshaver og forbruker, men noe spennende skjer.
Samtidig som platebransjen har slitt med lovbrudd og ulovelig deling velger den samme bransje å bruke monitor-selskaper som Big Champagne. Disse er spesialister på brukeranalyser i digitale medier. De kan blant annet monitorerer brukerne på P2P-nettverkene. Hva deles? Hva liker brukerne? Hva er lyttervanene? Hvordan er trendene?
Platebransjen bruker P2P-forbrukerne til å påvirke egne markedstrategier, trender, sjangere og produktutvikling.
Jeg tror alle bransjer med produkter som digitaliseres må gi forbrukere tre ting:
1: En ærlig og respektfull dialog
2: God kunnskap og forståelse for store produksjoner og kreative prosesser som ligger bak bøker, filmer, manus, plater, artister og software.
3: Et mangfold av alternativer for konsum av alle deres produkter.
AvslutningSom dere ser er ikke nødvendigvis Dobbeltmoral dobbelt så bra som vanlig moral. Slik brukere lærer å omgå lover kan bransjen lære av å forbrukerne.
P2P er teknologi som benyttes av flere tjenester vi allerede bruker i dag som f.eks. Spotify og Skype. Jeg vil derfor helt til slutt touche innom nettets hovedtema - søke informasjon.
Google har en posisjon som gir makt. Gjennom Google finner vi informajson, men samtidig blir vi som forbrukere påvirket av Googles algoritmer og indekseringstrategi.
På denne linken kan du lese mer om utfordringene ved å bruker Google, men også en hel del om alternativer.
For å unngå problemene ved Google finnes det alternativer og her kan du lese mer om P2P-søkemotoren Yacy. En søkenmotor for det frie internet.
Det skal bli spennende å se hvordan P2P lever videre som en organisk mental del av internets eksistens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar