søndag 10. november 2013

Digital didaktikk under lupen - del 2

Her om dagen ble denne filmen publisert inn i mitt nettverk på Facebook og jeg ble veldig fasinert over hvilke spennende effekter som oppsto i møte mellom bil, mennesker, kontekst, lys, vinkler og kamera.



Jeg fikk lyst til å forfølge dette med optiske illusjoner. Jeg husker godt dualisme i bilder. Avhengig av hvordan du ser på bildet får du frem to ulike motiver. Innen malerkunst har dette vært en fenomen i lang tid og i den digitale kunstverden får vi mange nye varianter.

Hva lærer dette fenomenet oss om å se? Tolke? Avsløre og derigjennom lære om påvirkning?

Om du leser videre vil du forhåpentligvis bedre forstå hvorfor Honda bruker kunstens metodikk for å formidle sin visjon i egen markedsføringen.


Mytologi
Fra naturen og mytene kan man hente motiver som setter menneskelige egenskaper til naturens eget spill. Her er det fossen som renner ut i dansende kvinneskikkelser.


Metafor og filosofi
Noen av disse bildene kan ha en filosofisk bunn. En metaforisk overføring av symbolikken i motivvalget som kan gi relevans til eget liv. Er det livets små detaljer, biter og opplevelser som danner det store bildet - det vi kaller våre egne liv?


Kontekst
Dette bildet er malt rett på gaten i Roma og kan slik sett plassere Vatikanet som lokk på det helvete menneskene kan oppleve dersom man havner i unåde.


Materialer
Dette kunstverket bruker kunstneren ulike materialer for å fremstille illusjonenn av den skikkelsen motivet utgjøre. 





Filmens hypnotiserende markedseffekt
Tilbake til filmen: Er reklame kunst? Reklamen tar inn i seg inspirasjon og inntrykk som vekker oppmerksomhet og undering. Gjennom dette får man en ønsket effekt av påvirkning.

Honda sin nye modell av CR-V har en optisk dimensjon som gjør noe med kjøropplevelsen. Får du også lyst til å prøve den en tur? Tenk om det er noe i det - at opplevelsen av å kjøre nettopp denne bilen gir den annerledes opplevelse av å kjøre bil. En opplevelse du ikke har hatt før?

Kan denne bilen inspirere deg mer enn andre biler? Eller er det bare en illusjon at det er mulig? Og tenk om det allikevel fungerer? Da er vi manipulert til å tro at denne bilen har egenskaper bare vi vet faktisk er der - i våre egne hoder. Vi er hypnotisert til å oppleve Hondas bil som en annerledes bil enn andre biler. Er det illusjon eller kandet bli en virkelighet?

The Power Of Dreams
Honda har drømmenes kraft som sin visjon. Deres virksomhet er basert på kreativitet og for å vise dette har de laget denne filmen.



Inspirert? 
I reklamefilmen for den nye CR-V sier Honda: Let´s do those things that can´t be done. Like: less fuel inn for more miles out. An impossible - made possible.

 Her er filmen som forklarer hvordan effektene i første film ble skapt.



Lyst på noen flere illusjoner? Sjekk denne nettsiden for fler kunstinntrykk. Ha en fin dag :-)

Tillegg
I dag - 22 juni 2014 - fant jeg denne nye filmen med bandet OK Go. Et oppvisning i bruk av optiske illusjoner - LIVE:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar