torsdag 2. januar 2014

Lett å glemme...

...at en søt liten guttunge fra Canada, som sang en låt med Chris Brown på YouTube i 2008, nylig har avsluttet en av musikkhistoriens største suksesser.



Entrepenør
Han ble oppdaget av sin mor. Hun var stolt og la ut flere klipp med sønnen. Selv om han kom på andre plass i en talentkonkurranse ble han et YouTube fenomen som vakte oppmerksomhet. Artisten Usher tok kontakt. Det samme gjorde Justin Timberlake.



Etter syv måneder var marketing geniet Scooter Braun på tråden og karrieren kunne bygges stein på stein.

Uten at folk hadde troen på han kunne ikke Justin blitt den han er blitt. Som entrepenør viser Bieber nettopp viktigheten av støtte fra andre som har erfaring og ikke minst troen på hans talent.

Hva er potensialet
Når norske komikere skal til New York og fortjene en gjentjeneste velger de å tulle litt. La oss lage en sang om lyden på reven!? Så sagt så gjort og 260 millioner visninger senere er de blitt et globalt fenomen.

Hva er potensialet for våre egne elever? Hva er potensialet for oss selv som pedagoger, veiledere og karrierestartere? Hva kan skje...og hvordan skulle det gått seg til?

Det er i hvertfall soleklart at man IKKE klarer seg alene. Man må samarbeide. Evne å dele. Formidle sine ønsker og dele fortjenesten av talent, arbeidsinnsats og troen på muligheten.



Entrepenørskap på norsk
Når jeg hører om entrepenørskap i kultursektoren snakker man om å etablere enkeltpersonforetak, markedsføre seg selv på facebook, bruke YouTube og gi ut musikken selv.

Det er så sjarmerende at man kan klare seg selv her i Norge.

Så feil kan man man ta.

Det er så typisk norsk å være best, men selv ikke Petter Northug klarer seg alene. Bjørn Dæhlie fikk hjelp. Petter Solberg fikk hjelp. Magnus Carlsen fikk hjelp. Alle store norske fikk hjelp.

Men hvordan tenker egentlig kultursektoren? Er vi istand til å utvikle talentene våre+ Forstår vi hva et talent er...eller hva et potensiale er? Hva skal til? Hva vet vi egentlig om hva som skal til?

Det er vel og bra at teknologiutviklingen har gjort slike distribusjonstjenester er nesten gratis (youtube, Spotify og Facebook), men betyr ikke at alt som legges ut blir en suksess. Det betyr ikke at folk er villige til å bruke sin tid og sine penger på å høre denne artistens musikken. Kjøpe t-skjorter, sengetrekk, koseputer eller bli med i et team for å utvikle et talent videre.

Første etappe er over
Den Justin Bieber vi ser avslutte første etappe av sin karriere er en fult utviklet artistentrenpenør med global foretningerfaring. Han har utviklet seg fra flink sønn til fullverdig låtskriver, danser, artist, mediamann og idol for en global generasjon av tenåringer.

Dennen mannen kan bygge livet videre på en plattform av erfaringer nesten ingen tidligere i musikkhistorien har kunnet gjøre. Tenk hva denne unge mannen kan gjøre for nye talenter?

En gang i tiden var det artisten Usher som plukket opp Justin Bieber. Selv hadde han blitt oppdaget av sin egen mor. hun fortsatt som hans forretningsfører frem til i dag. Det samme var tilfellet med Beyonce´s far, eller Michael Jacksons foreldre.

Det er lett å glemme at potensialet for en syngende sønn kan være en ny verdensstjerne i årene som kommer.    

Tenk på det neste gang en eleve vil synge en cover versjon av av en artist. Lytt, se, observer og vurder om ikke dette er et talent verden kan få oppleve!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Google streetview inside

Hvordan ser det ut i Hamar? Det er mange som benytter Google streetview når de skal ut på reise. Google har oppdaterte bilder fra nesten all...