søndag 6. juli 2014

Apple og Google handler musikk

Apple har allerede iTunes og iTunes Radio, mens Google har Google Play og YouTube. Alikevel har Apple den siste tiden kjøpt opp Beats. Dette er ikke bare trendy hodetelefoner. De har også en flunkende ny strømningstjeneste for musikk med ca 250.000 abonnenter. Det er også to andre viktige sider ved denne handelen: Andre Young og Jimmy Iovine.

Dette er gründerne av Beat. Andre Young er mer kjent som Dr. Dre - en av raphistoriens store artister og produsenter. Jimmy Iovine har jobbet med artister som Tom Petty, U2, John Lennon og Eminem, samt styreleder for Interscope Geffen A&M.

Sammen har de skapt et sterkt varemerke som Apple til slutt ønsket å eie. Nå skal begge disse karene inn i Apple´s daglvirksomhet. De skal være aktive aktører av utvikling av Apple´s nye tjenester og produkter.

Iovine sa i et intervju: "folk ikke ønsker å kjøpe noe de har hørt - de vil kjøpe den neste sangen som de IKKE har hørt". Derfor satser Beats på lage spillelister, utvikle "big data"-løsninger for abonnenentene sine og generere en lytteropplevelse basert på hvem du er, hvor du er, når du er der og hva du liker.

Slik kjøp skaper bølger i bransjen og sier en hel del om hvordan aktørene tenker. Spotify og Wimp har hele tiden vært i vår bevissthet, men nå er det flere som skal være med.

Kjøpe opp en farlig konkurrent?
Som et motsvar til dette kjøpte nylig Google opp selskapet Songza. Songza er en reklamefinansiert streamingtjeneste som baserer seg på spillelister og redasjonell styring. Det som er spennende med Songza er at de også kan lage spillelister som benytter data som værforhold, lokasjon, aktivitetsnivå og sosiale medier. En spilleliste for deg kan derfor plutselig bli "Its raining men", "New York New York", "Jump" og "Baby you can drive my car".

Jeg tror:
Siden både Apple og Google kjøper opp strømningstjenester kan vi vente oss utvikling av nye brukeropplevelser med musikk. Sammen med ulike bærbare teknologier som klokker, bånd, skrittellere og briller kan vi se frem mot mer personifisering av vår musikk.

Men ikke bare musikken i seg selv. Også konserter kan knyttes opp til den Big Data som streamingtjenesetene får tak på. Dersom du kommer til London og noen av de artistene DU liker å høre på spiller konsert kan du få tilbud om ulike tjenester som billetter, t-skjorter, spesielle streamingfiler og personlig hilsen fra artisten dersom du komemr nærmere enn 2 km fra konsertstedet UNDER konserten osv.

Moody Blues
En viktig trend er helse og psykisk trivsel. Samsung, Apple, Google, Microsoft er alle aktive med utvikling av ulike produkter for slippfesten høsten 2014. Facebook ble tidligere i denne uken blant annet avslørt i å forske på sine brukere. Ved å velge ut triste eller glade statusmeldinger kan de påvirke stemningen hos brukerne (deg og meg). 23andme er et annet firma som kobler DNA-informasjonen din med kunnskapsbasen til legemiddelindustrien slik at det kan utvikles forebyggende helseinformasjon til deg.

Dette er en bransje som i hovedsak har tjent sine penger på å behandle skader. Nå kommer teknologiselskapene Apple, Microsoft og Google på markedet og leverer produkter som kan forebygge vår helse.

 Så om du sover med din nye Google klokke på armen om kvelden kan du risikere å bli vekket med en ny spilleliste. Illevarslende blinkende hjerter og en link til din digitale helseminister. Så kan du få tilbud fra dem som forebygger din helse situasjon best: Volvat, Sats, Bysykkelen eller Markaforeningen :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar