tirsdag 26. august 2014

Live på YouTube fra klasserommet


Jeg har i dag jobbet litt med Google Streaming og kringkasting av eget arbeidsrom. Vel - det har seg slik at Hangout - Googles eminente "Skype"-løsning - og har en funksjonalitet knytta til YouTube: LIVE streaming.



I realiteten betyr dette at jeg - med min egen YouTubekanal - kan sette opp et kamera og åpne opp for at andre får se hva jeg har på hjertet. Alle som har adressen til streamen kan se bilde og lyd. Dette kan skje på f.eks. min egen nettside eller "kulturskolens" nettside. Alle somvil kan til avtalt tid komme til din nettside og oppleve LIVE streaming av f.eks. kulturskolens konsert.

Men dette kan også være:

  • Ukas nyheter fra klasse 6B
  • Siste nytt fra lærerværelset
  • Muntlig presentasjon av naturfag 10.-klasse
  • Våre egne dikt - norsk med 5. trinn
  • Vitsetimen med 1b 
  • Gratulerer med dagen Norge - 17.maihilsen fra SFO

Fulltallig lærermøte
Du kan selv velge om denne seansen skal være åpne eller lukket. Du velger også om den skal være tilgjjengelig etterpå. og hvordan den skal være tilgjengelig. IKKE OPPFØRT eller OFFENTLIG.

Som eksempel: Faglærere i en kulturskole som må reise langt for å få med seg møter kan derfor dropper reisen - koble seg på Google Hangout og være aktivt tilstede gjennom hele møtet.

Etter at møtet - eller konserten er over kobler man seg av nettet. Alt som da er blitt filmet og sendt på LIVE streamen blir nå gjort klart som film på YouTubekanalen din. Deretter kan man gå tilbake og høre på opptaket som et digitalt møtereferat.

Eller for elevenes del: Man går av podiet. Pakker ned instrumentet og kommer hjem. Slenger seg ned i sofaen og ser hele konserten direkte på TV`en via AppleTV og egen iPhone. Enkelt og elegant.

Teksting
I eksemplet under har jeg tatt meg den frihet å leke litt med tekstingsfunksjonen som ligger på YouTube. Å tekste denne filmen på 2:25 minutter brukte jeg ca 10 minutter. Da skrev jeg ned alt jeg selv sa. Det er en elegant funksjon som gjør at filmen stopper når jeg begynner å skrive...og begynner å spille igjen når jeg er ferdig med skrivingen.

Musikk
Du kan også legge på musikk direkte på YouTube. Dette er noe som passer dersom man har lagd en film som viser klassen på tur i høstskogen og du ikke trenegr så mye av orignal lyden fra filmklippene.

Du kan også legge på ulike filter på filmen. Disse gjør ca det samme som Intagram gjør med bilder. Det blir 70-tals bilder, tegnefilm, sort hvitt osv.

En siste funksjon er å fjerne ansikter på filmen (gjøre ansiktsområdet uklart). Det betyr at du kan fjerne fjeset til en du har intervjuet - og som beholder sin anonymitet.




Flerkameraproduksjon
Jeg lekte litt med ideen om å gjøre en konsertproduksjon med tre kamera og direkte streaming på YouTube. Joda - det er mulig. Tenk deg to iPod´er plassert blant musikerne på scena og et kamera som fanger inn hele scenebildet. Så tapper du mikseren for lyd.

Da trenegr du bare en person som sitter og aktiverer det kamera man vil se. Alt dette er mulig å gjøre med gratis softwaret fra Google. Jeg tror faktisk begrensningen er 7 kamera og båndbredde, men alle har vel fiber snart...og unga har jo iPhones, iPad´er og ipod Touch. Kamera er ikke det største problemet i dag. Det er faktisk fantasien og viljen til å prøve dette ut!!!

Kvaliteten er vel så som så...men det er da ganske imponerende? Er det ikke? Klar for å prøve?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Google streetview inside

Hvordan ser det ut i Hamar? Det er mange som benytter Google streetview når de skal ut på reise. Google har oppdaterte bilder fra nesten all...