tirsdag 30. september 2014

Rap som læring


Når vi tenker på skole og læring syns ikke jeg at rappere får den oppmerksomheten de fortjener. Tradisjonelt har rap-musikken handlet om gjengopprør, drap og blingende gullkjeder og svære biler. Dette finnes fortsatt, men rap er også en kunstform hvor mennekser på alle språk og fra ulike kulturer finner en arena som de utforsker.



Rap har vært en sjanger med en livskultur som består av dop, vold, drap, horer og stort forbruk av penger, men nå er også pedagogikken kommet inn på denne arenaen.

Instrumentalister med ord
Det har utviklet seg en underskog av artister som utvikler selve ferdigheten av å rappe. De ser på stemmen som et instrument hvor ordene er melodier, rytmer, fraser og historier. Historier som forteller mer enn det stigmatiserte kulturbildet sjangeren har. Her kommer underskogen av "instrumentalister". De som utvikler stemmen og improviserer, leker, overrasker og kommenterer samfunnet gjennom ord og rytmer på rappens arena.

I dag kom jeg over Mac Leather. En amerikansk rapper som bruker YouTube som arene for sine vokale krumspring. Jeg så igjennom hans kanal og fant noen smakebiter.

I denne første filmen svarer han på en utfordring fra en av sine seere. Kan du rappe uten stygge ord og motivere mine elever til å jobbe bedre på skolen? PS! Har du hørt om Mozart?



I denne filmen utfordrer Mac Leather seg selv. Kan han lage en meningsfull historie og holde seg strengt til alfabetet...og samtidig øke tempo til det ekstreme?



 George Watsky er en annen rapper som sitter på gutterommet og publiserer på YouTube. I dette klippet blir han inetrvjuet på Youtubekanalen Whats Trending. Han gir en god innføring i hvordan han tenker som rapper. Kanskje lærer kan bli inspirert til å bruke Rap til noe mer enn rim?



Til slutt - en BATTLE mellom nettopp George Watsky og Mac Leather:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar