lørdag 11. oktober 2014

Interaktive foto


Jeg liker duppedingser og digitale tjenester som kan skape interesse og fasinasjon. Brukt riktig kan slikt skape motivasjon - og DET skaper læring.

I dag havnet jeg borti denne nettjenesten: www.thinglink.com.
Her kan du legge aktive lenker inn i et fotografi. Jeg tok derfor for meg den legendariske slagverker og orkesterleder Chick Webb. 

Lagde et screenshot fra en film med han på YouTube. Klippet bildet med Skitch. Deretter la jeg på en ramme fra Photogen. Så registrerte jeg meg gratis på Thunglink.com og lastet opp bildet. 

Her kan jeg opprette et layer - eller ekstra lag - med informasjon. Dette legger seg usynlig over bildet. 

I eksemplet har jeg valgt: 

  • En YouTube film om Webbs karriere. 
  • En YouTubefilm med musikk fra storbandet hans. 
  • Kjøpslink til en bok om Chick hos Amazon.com 
  • Link til en remix av en låt hvor Chick spilelr sammen med Ella Fitzgerald. 
  • Link til den norske Wikipediasiden om Chick. 

Alle disse ressursene fant jeg ved å søke med Google.

På den måten forsterker jeg din opplevelse av fotografiet. Hele eksperimentet tok med en time, men du ser kanskje noe av det samme potensialet som jeg ser?

Tjenesten er i utgangspunktet - som enkel versjon - gratis og kan selvsagt brukes av deg som lærer. I mitt eksempel viser jeg ulike ressurser om Chick. Tenk hva slags motivasjon dette kan være for elever og studenter som skal samle digitale ressurser knyttet til en oppgave du gir dem? 



Spennende oppgaver for elever i skolen: 
  • Finn tre filmer fra invasjonen av Norge og link disse i bildet av Kong Haakon på Elverum! 
  • Les inn tre kommentarer til Statbudsjettet og monter over illustrasjonen av tre berørte brukergrupper i det norske samfunnet. 
  • Hvorfor er det viktig å bruke hjelp? Finn tre bilder som viser faren ved å ikke burke hjelm. Beskriv kort farene og link disse inn i hovedbildet av gutten som sitter på sykkel med hjelm.  
Studentoppgave enkel: 
Skriv opp notebilde av tre slagtekniske rudiments som du jobber med (eks. Paradiddel, flamme og ruff). Rediger det litt smakfult med ramme og last opp til Thinglink. Deretter tar du opp lyden av at du spiller de tre notefigirene. laster dem opp til Soundcloud. Deretter linker du disse inn til bildet og publiserer på egen Blogg.

Studentoppgave advanced: 
Hva er ditt instrumentale særpreg? Ta et bilde av ditt eget trommesett. På dette bildet skal du fremheve tre elemeneter som skaper særpreg. Her er noen tips til vektlegging: 

  • Plassering 
  • Lyd
  • Instrumentets betydning for deg.
  • Instrumentets betydning for historien
  • Din spillestil
  • Evt.  

Nå skal du lage tre filmer. Her skal du vise vise hva du mener ved å velge dette som særpreg. Filmene laster du opp til egen YouTube-konto. Deretter lenkes disse filmene inn i fotografiet. 

Kreativiteten er din eneste begrensning

2 kommentarer:

  1. Måtte lage ein eg og.
    https://www.thinglink.com/scene/580493948192030722

    Mvh Ole J. Devik, multimediastudent og mk-lærar

    SvarSlett