mandag 12. januar 2015

#Hashtag - emneord for massene

Den gamle gode firkanttasten fikk for noen år siden nytt navn - OG funksjon. Hashtag er det nye navnet. Sortering er funksjonen. Du ser det på Twitter, Google+, Instagram og Facebook, men hva er det egentlig, og hvordan kan vi bruke det?

Holde seg til tema
På sosiale medier er det tradisjon for å følge hverandre, og/eller bli venner. På denne måten ser våre følgere hva vi skriver og deler, mens vi kan se hva venner og dem vi følger skriver og deler.

Dette er praktisk i nære relasjoner, men upraktisk når man vil holde seg til et emne, tema eller hovedfelt i diskusjoner og informasjonsflyt. Da blir Hashtag funksjonelt.

Metagging
Metatagging brukes for å merke mediainnhold som artikler, nettsider, YouTubefilmer og Soundcloudlyder. Dersom en film om tromming tagges med tromming - vil alle kunne finne filmen ved å søke etter tromming. Det samme gjelder blogginnlegg eller egne nettsider.

Søkemotorene snapper opp slik metatagging og prioriterer det i sine funn når når du søker.

Det samme funksjonen finner du også inne i verktøy og tjenester som f.eks. Evernote. Her oppfordres brukeren til å tagge dokumenter med tema og derme skape en søkbar oversikt så du finner igjen dokumenter.

Det foregår også en automatisk indeksering av tekst. Google gjør dette med Gmail og Google Doc´s. Apple gjør det med alt innholdet på datamaskinen din - slik at det skal være lett å finne igjen filer og dokumenter.

Hashtag er metatgging av sosiale medier
I dialog, diskusjon og meningsytring på sosiale medier brukes hashtag på samme måte som metatagging.

Du merker sin statusoppdatering, kommentar, instagrambilde eller twittermelding med en hashtag. Vips kan alle som søker på denne hashtgaggen finne ALLE meninger, ytringer og kommentarer til dette emne eller tema. Du kan også følge #hastgager slik at alle meninger og Twittermeldinger me denne kommer inn i din private monitoriering av teamet knytta til Hastaggen (#iktiskolen og #smartlæring).

Hvordan funker det?
Ved å bruke tegnet # foran et emneord eller frase blir alle innlegg i diskusjonen mulig å samle. De ulike bidragene knyttes til det aktuelle tema. 

Det kan være enkeltord som #nice. Eller sammensatte ord som #niceboy. Og det anbefales å bruke #makstreord. Og du kan gjerne bruke stor boksatv for å skille de tre #OrdeneFraHverandre.

Utvidet dialog
Gjennom sosiale medier er du som oftest i dialog med de du kjenner og er venn med. Dette blir en begrenset omgangskrets. Det forutsetter en form for relasjon.

Hashtag fjerner relasjonsbehovet. Relasjonen flyttes til selve emne eller temaet - ikke personene bak.

Ved å bruke Hashtag kan du delta aktivt og bidra i en mye større dialog enn med venner og kjente. Du kan nå alle som er interessert i den hashtaggen du benytter.

På den måten blir det TEMA som står frem og du blir ikke begrenset til de som følger deg eller er dine "venner".

Denne filmen forteller litt om ulike måter å bruke Hashtags på.



Populære tags
Alle som er interessert i samme emne og tema kan filterer beskjeder, bilder og lenker ved å finne alle med EMNEORDET som best passer til emnet.

Kjente hastag´s er:
#nrk
#denfølelsen
#laeringslivet

De mest populære Hashtags på Twitter i Norge kan monitoreres på hashtags.no.

Mange av NRK sine egenproduserte programmer har egne Hashtags. Ved å bruke disse kan du f.eks. diustrere eller kommentere programmets innhold med andre - mens programmet sendes. Dette er særlig spennende under programmer som GrandPrix, Cupfinalen og SkiWM.

Hvor kan du bruke Hashtags?
Både Twitter, Instagram, Google+ og Facebook har funksjonalitet for bruk av Hashtags. Det betyr at meldingene dine kan knyttes opp til kollektive eller egne EMNEORD.

Hva er kotyme for bruk av Hashtags?
Du bør tenke igjennom om det du har å si har allmenn interesse for gruppen du tagger til. Du bør også være forsiktig med å hashtagge for mange emner til en og samme melding. Vær bevisst på HVA du vil si til HVEM og hvilket EMNE dette er.

Det kan bli for mye hashtag. Her er en scene med Jimmy Fallon og Justin Timberlake som viser hvordan språket vårt kan påvirkes av våre sosiale mediavaner.



Praktiske effekter
Du kan "måle" din treffsikkerhet ved å se hvor mange som re-twitter eller favorittiserer dine meldinger, bilder og lenker.

Ikke alle du følger sender meldinger om akkurat det du er interresant i. En dyktig pedagog kan f.eks. også sende melodnger om flyefiske og egne barn. Dersom denne personen benytter Hashtags kan du slutte å følge enkeltpersonen, men likevel fange opp synspunketr gjennom hans bruk av emneord med hashtag´s.

Ved å hashtagge dine meldinger kan du nå folk utover din egen følgerskare. Andre interesserte kan oppdage deg. Følge deg. Favoritisere deg. Like deg osv. På denne måten kan du få flere følgere OG du kan finne flere interessante personer å følge.

Hvordan kan Hashtags brukes?
Det finnes mange kreative måter å bruke Hashtags på. Under Skiforbundets markering av Verdens Snødag skal elever i barneskolen sende inn ilder av seg selv og snøglede. Det gjøres gjennom Instagram med Hashtag´en #Snøglede. JA - du kan buke Æ, Ø og Å.

Og til slutt et eksempel fra TVshowet til Jimmy Fallon. Hver uke utfordrer seerne de sine seere til å dele sine historier gjennom Twitter. Det gjøres ved å presentere ulike temaer som de skal fortelle historier fra:
#DadVice
#WorstSummerJob
#VacationFail



Ressurser:
Hashtags på Facebook.
Hva er vitsen?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar