mandag 12. januar 2015

Smartere kulturskole del 1


I dag hadde jeg en samling med kulturskolelærere. Tema var lyd. GarageBand ble brukt - men dog ikke på de vanlige måtene. Jeg viste Soundcloud og alle mulighetene for lytting, opplasting, organisering og deling.

De fikk forklart hvordan den ene spillelisten min med Bakgrunnslyder kan benyttes med elever.



Så ble det en del andre småapper, som med riktig bruk, krydrer mangfoldet i hverdagen til kulturskolelæreren.

Repertoar
Men så var det dette med repertoar. Mer musikk. God musikk. Spennende musikk. Leken musikk. Også samspill. Både i grupper, men også på tvers av grupper. Ensembler. La elevene treffe hverandre. Oppleve hverandres klanger og fraseringer. Tempo. Balanse. Styrker og svakheter.

Da kan min bok Tremolo - for melodiske slagverkere - benyttes. Her er det 40 melodier som egner seg godt til notespill. All kompmusikken til disse sangene ligger nemlig på
Spotify,
iTunes
Soundcloud
 
I tillegg kan du laste ned en egen spilleliste med ALLE sangene til appen iReal Pro. Da får du akkompagnement i 36 stilarter, alle tonearter og alle tempo. Dette kan du lese alt om i denne artiklen. Også er den en film som forklarer litt :-)



Hva venter dere på? At jeg transponerer all melodiene og gir ut en enkel spillebok for C, Bb, Eb og Eb? Hm....

Ta kontakt om det er noe du lurer på - jeg lærer dere gjerne flere triks, løsninger og ideer! Undervisning skal være gøy for både lærer og elev.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Google streetview inside

Hvordan ser det ut i Hamar? Det er mange som benytter Google streetview når de skal ut på reise. Google har oppdaterte bilder fra nesten all...